MedCom biedt praktische adviezen en tips om de communicatie met patiënten te verbeteren. U kunt de app gebruiken bij het voorbereiden van een (lastig) gesprek, maar ook achteraf is het zinvol nog eens op te zoeken hoe het wellicht beter had gekund. Afhankelijk van het type gesprek (info & advies, pittig), het soort patiënt (denk aan claimend gedrag, dementerend, transcultureel) en de verwachte emoties (bang, boos, bedroefd) krijgt u tips hoe u de patiënt het beste kunt bejegenen en wat je beter kunt vermijden. MedCom is ook heel geschikt voor gebruik in opleidingen. De app is gebaseerd op de boeken ‘Patiëntgericht communiceren’ en ‘Patiëntgericht communiceren in de ggz’ van psychiater Remke van Staveren en is verkrijgbaar in het Nederlands en het Engels (onder de naam MedIntw).

Voor wie?
Iedereen die met patiënten communiceert (artsen, verpleegkundigen, praktijkondersteuners, assistenten)

Plus- en minpunten
MedCom is een overzichtelijke app waar je op onderwerp of trefwoord snel vindt wat je zoekt. Ten opzichte van het gebruik van een boek is dat een groot voordeel. Onderwerpen die u vaak gebruikt kunt u aanmerken als favoriet. De app bevat veel tekst.

Reacties
MedCom werd geïntroduceerd in april 2014 en is in de eerste twee maanden meer dan 1000 keer gedownload. De app was een van de tien genomineerden voor de Health App Award 2014. In Google Play heeft de app een gemiddelde beoordeling van 4,5 sterren (op een schaal van 1 tot 5).

In De Praktijk
Naam:  Anita Zandstra (41)
Beroep: huisarts
Werkzaam: Huisartsenpraktijk Zandstra/Nieboer (Heerenveen)

‘Een praktische aanvulling op het boek’

“Als huisarts gebruik ik MedCom gemiddeld eens per week, zowel om een consult voor te bereiden als na afloop. Toen een patiënt nogal geagiteerd via de assistente een afspraak maakte, heb ik van tevoren even in de app gekeken hoe ik daar het beste mee kon omgaan: eerst stoom laten afblazen, de boosheid benoemen, niet in discussie gaan en het woordje ‘maar’ vermijden. Later bleek dat hij boos was omdat hij een medicijn zelf moest betalen, terwijl ik daar niets over had gezegd.

Ik gebruik MedCom ook vaak achteraf. Ik maak namelijk regelmatig video-opnames van mijn consulten en als ik die bekijk zijn er soms momenten dat het gesprek stroef loopt. Dan gebruik ik de app om op te zoeken hoe ik het anders had kunnen aanpakken. In onze praktijk leiden we huisartsen op; ook bij de dagelijkse nabespreking met de aios is MedCom heel handig. Je pakt de app er snel even bij, het is een praktische aanvulling op het boek.”

Praktische informatie over MedCom
Bruikbaar op: iOS, Android
Prijs: gratis (de Engelse versie kost € 0,99)
Ontwikkeld door: Uitgeverij de Tijdstroom
Meer informatie: www.tijdstroom.nl

Gepubliceerd in Arts en Auto