Medialis is een Engelstalige ‘serious game’: een quiz met meerkeuzevragen die kennis en beslisvaardigheid test op het gebied van chirurgie en luchtwegzorg. Medialis legt in hoog tempo foto’s, casussen en vragen voor die binnen enkele seconden moeten worden beoordeeld of beantwoord. Goede antwoorden leveren punten op en extra tijd. In het slechtste geval is een spelletje binnen een minuut afgelopen, in het beste geval ben je een minuut of vijf bezig. Als de tijd op is, krijg je feedback over de onderwerpen die je goed en minder goed beheerst. Ook kun je zien hoe je scoort ten opzichte van anderen. Iedere keer dat je Medialis speelt, krijg je een andere serie vragen voorgelegd. Medialis is ontwikkeld door Marlies Schijven, chirurg en AMC-hoogleraar Chirurgie, in het bijzonder serious gaming, simulation en applied mobile healthcare. Het is de bedoeling de app uit te breiden met andere medische gebieden.

Voor wie?
Arts-assistenten, co-assistenten, medisch studenten

Plus- en minpunten
Het competitie-element maakt Medialis tot een spannende game. Als je wilt kun je je ‘highscore’ delen met collega’s via sms, WhatsApp, Twitter, LinkedIn of Facebook. Voor sommige vragen, zoals het beoordelen van labwaarden, is de tijd wel erg kort. Daardoor ontstaat de neiging te gokken. Medialis wordt steeds aangevuld met nieuwe vragen en casussen. Spelers kunnen zelf ook vragen indienen, waarvan de antwoorden worden gevalideerd door een team van het AMC.