Jaarlijks leiden vermijdbare medicatiefouten tot onnodige ziekenhuisopnames (1,1% van alle opnames blijkt voort te komen uit medicatiefouten) en tot ongeveer 900.000 euro aan kosten. Met de game Battle of the Meds kunnen studenten en jonge artsen hun farmacologische kennis testen en verbeteren. Het spel bestaat uit drie in moeilijkheidsgraad oplopende rondes. In de eerste ronde krijgt de speler vragen voorgelegd met twee antwoordopties, in de tweede ronde met vier antwoordopties en in de derde ronde moeten vier termen op de juiste manier worden gelinkt met vier van zes gegeven opties (Extended Matching Questions). De hoeveelheid beschikbare tijd per vraag verschilt per ronde. Goed beantwoorde vragen leveren punten op. In solomodus oefent u in drie rondes in drie verschillende farmacologische categorieën (zoals antibiotica of cardiovasculaire geneesmiddelen). Wie tegen vrienden of onbekenden wil spelen, krijgt dezelfde vragen voorgelegd. Op de website is maandelijks te zien welke beroepsgroepen, faculteiten en individuele spelers het beste presteerden.

Voor wie?
(Laatstejaars) medisch studenten, studenten farmacie en recent afgestudeerde (huis)artsen

Plus- en minpunten
Battle of the Meds is een leuke en laagdrempelige manier om de essentiële geneesmiddelenkennis te toetsen. De vragen zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de interfacultaire werkgroep van de Nederlandse Vereniging voor Klinische Farmacologie en Biofarmacie en is ingedeeld in zeven geneesmiddelengroepen en vier algemenere, gerelateerde onderwerpen. Zo wordt het opdoen van de wat droge stof aantrekkelijker en is spelen van Battle of the Meds meteen een goede oefening voor de binnenkort verplichte eindtoets Medicatieveiligheid voor co-assistenten.