‘We zijn met twintig man en het is prachtig om te zien dat je met een relatief klein bedrijfje, in een relatief grote wereld, toch het verschil kunt maken’, vertelt Thomas Timmers, directeur van Interactive Studios. Interactive Studios is ontwikkelaar van websites en online software en levert voornamelijk producten voor de zorg. Een van deze producten is de Patient Journey App, voorheen Behandelpad. Met de app kunnen zorginstellingen haar patiënten en naasten op een effectieve wijze voorlichten over de stappen in de behandeling. Timmers vertelt over de ontwikkeling van de Patient Journey App en welk effect het heeft op patiënten, zorgprofessionals en –instellingen.

Ontwikkeling

Het idee voor de app komt voort uit een samenwerking tussen Interactive Studios en Kliniek ViaSana. Aanleiding was het feit dat patiënten vaak nauwelijks in staat zijn om de informatie over hun behandeling te begrijpen en in zich op te nemen, simpelweg omdat het teveel informatie in een te korte tijd is. Patient Journey App speelt hierop in door patiënten informatie aan te bieden op het moment dat deze ook echt relevant is. ‘Informatie over nuchter zijn voor de operatie is het meest relevant op de dag vóór de operatie bijvoorbeeld. Daarmee voorkom je dat een patiënt toch nog even snel een boterham eet in de ochtend, waardoor een operatie mogelijk niet kan doorgaan – hetgeen bij zowel patiënt als zorgprofessional leidt tot frustratie’, aldus Timmers. Al tijdens het ontwikkelen van de prototypen bleek er interesse vanuit onder andere UMC Utrecht en enkele andere ziekenhuizen. ‘Het was een hele luxe positie om in te kunnen starten’, vertelt Timmers. ‘En toen wonnen we tijdens de Health App Award 2015 ook een publieksprijs. Hierdoor kregen we meer aandacht en is het hele proces eigenlijk een stuk sneller verlopen.’

Internationaal

De app bestaat in Nederland nu zo’n twee en een half jaar. Meer dan 30 zorginstellingen maken er gebruik van, tienduizenden patiënten hebben de app gedownload en er zijn meer dan 2 miljoen push notificaties verzonden. De app wordt ingezet binnen onder andere orthopedie, oncologie, oogheelkunde, MDL, KNO, cardiologie en plastische chirurgie. Inmiddels is de app ook in gebruik in België, Frankrijk, Italië, Spanje, Finland, Duitsland, Engeland, Canada, Australië, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen week is hier zelfs de Verenigde Staten aan toegevoegd. Een toonaangevende kliniek voor oogzorg gaat daar van start met de app. Om deze internationale expansie in goede banen te leiden is ook een tweede kantoor geopend in Amsterdam: Health Care Labs.

eHealth Convention

‘In eerste instantie was het een grote verbazing dat er in Nederland nog niet een soortgelijke app bestond, of in ontwikkeling was’, vertelt Timmers. ‘Het Verenigd Koninkrijk, waarvan we weten dat die gewoonlijk zo’n drie tot vijf jaar voorlopen op het gebied van zorginnovatie, was onze grootste referentiekader. In november 2016 zijn we afgereisd naar Birmingham voor de eHealth Convention. Daar spraken we met verschillende artsen en onderzoekers. Zij vertelden ons dat in het VK nog nergens iets soortgelijks in gebruik was. Vervolgens hebben we een aantal Nederlandse zorgprofessionals gevraagd of zij ons idee wilden voorleggen aan collega’s in het buitenland. De reacties die we toen kregen waren bizar. Iedereen begrijpt voor het uitspreken van de eerste zin al wat de app doet en waarom het eigenlijk te gek voor woorden is dat het er nog niet was. We hebben toen vrij snel de keuze gemaakt om de naam van de app te veranderen naar Patient Journey App, zodat wij de app ook buiten Nederland op de markt konden gaan brengen.’

Persoonlijk dossier

Zorgprofessionals zijn enthousiast en merken dat patiënten hun behandeling beter begrijpen en beter op de hoogte zijn van de stappen in de behandeling. ‘Bij bijna alle ziekenhuizen die de app gebruiken doen wij onderzoek naar wat patiënten er van vinden en we scoren bijna altijd tussen de acht en negen’, vertelt Timmers. ‘Daarnaast staan zorginstellingen steeds meer open voor het idee om de app persoonlijk te maken. Dit is iets waar wij natuurlijk een groot voorstander van zijn. Dat is ook de reden dat we Patient Journey App Personal hebben ontwikkeld. We willen dat patiënten de mogelijkheid krijgen om hun persoonlijke dossier op elk moment bij zich te kunnen dragen. Het is in ieder geval al mooi om te zien dat er steeds meer zorgprofessionals zijn die hier ook in geloven.’

Voor vragen of meer informatie kun je mailen naar info@interactivestudios.nl