Mobile Doctors ging op bezoek bij Studentarts. Studentarts is gevestigd in de stad Groningen en richt zich op twee doelgroepen – zoals de naam al zegt – namelijk studenten en expats. De praktijk staat ook wel bekend als “de stilste huisartsenpraktijk van Nederland”, wat te maken heeft met de kleine hoeveelheid telefoontjes in de praktijk. Bij Studentarts is het mogelijk om thuis achter je laptop of onderweg op je smartphone gemakkelijk online een afspraak in te plannen. Deze digitale agenda is niet het enige wat Studentarts een vooruitstrevende innovatieve praktijk maakt. Mobile Doctors sprak hierover Anne Visser en Maarten Goedhart, de oprichters van Studentarts.

Welke mogelijkheid zou jij als patiënt graag zien bij de praktijk van jouw huisarts? Volgens Visser blijkt het antwoord op deze vraag bijna altijd te zijn dat patiënten hun eigen afspraken online kunnen inplannen. “Als zo veel patiënten liever online hun afspraken inplannen, waarom gebeurt dat in Nederland dan nog in zo weinig praktijken? Veel huisartsen denken vanuit hun eigen praktijkorganisatie en willen het maken van afspraken het liefst zelf hanteren, maar begrijpen niet dat dit systeem het juist makkelijker maakt.” Volgens Visser zijn alle medewerkers in de praktijk enthousiast over het digitale systeem: “Als de online agenda eruit ligt wegens onderhoud nemen de telefoontjes toe en zijn de assistentes op tilt, want dat zijn we allemaal niet meer gewend.”

Van eerstelijn naar nuldelijn

En wat wilt een patiënt nog meer? Volgens Visser zijn er vijf zaken waarmee je als praktijk grotendeels aan de eisen van de patiënt kunt voldoen. “Ten eerste geven wij de mogelijkheid om online een afspraak in te plannen. Patiënten willen graag zonder gedoe een herhaalrecept kunnen aanvragen en ontvangen, maar ook eenvoudig een vraag kunnen stellen via het e-consult en uitslagen in kunnen zien. Wij geven patiënten de mogelijkheid om zaken waarvoor het niet vereist is naar de praktijk te komen – zoals een SOA test – deze thuis uit te laten voeren.” Hierdoor vindt een verschuiving plaats naar de nuldelijn. Daarnaast vinden patiënten het steeds belangrijker om zelf de regie in handen te hebben. “Bij ons wijzen wij de patiënt geen vaste huisarts toe maar mag de patiënt zelf kiezen. Dat past beter bij deze tijd.”

Laagdrempelig

Veel huisartsenpraktijken zijn lastig te bereiken, bijvoorbeeld wanneer het alleen mogelijk is om telefonisch contact op te nemen tussen 8:00-9:00. “Wij willen als praktijk laagdrempelig zijn, zo kan je de hele dag bellen, mailen en afspraken maken”, vertelt Visser. “Wel vergt dit veel flexibiliteit, van iedereen, maar dat is nou juist zo leuk.” Studentarts probeert in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en trends. Zo houden zij vier avonden in de week spreekuren. Omdat dat studenten goed uitkomt. Dit heeft als voordeel dat het de druk op de doktersposten enorm ontlast. “ Als je niet meedoet, blijf je achter en word je ingehaald door de digitale wensen van de virtuele klanten.”

Implementatie

Volgens Visser zijn er twee vragen die je moet stellen als het gaat om implementatie: “Verbetert het de kwaliteit van de zorg en levert het wat op?” Techniek is volgens hem geen probleem, zolang je je niet laat leiden door softwareleveranciers of ICT’ers, maar door de wensen van de patiënt. “Als je weet wat de patiënt wil, is het tijd om het daadwerkelijk te doen in plaats van eindeloos te onderzoeken en evalueren.”