Column: Change Agents: Hoe word ik een innovatie rebel?

470

Elk jaar organiseert de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs een congres over medisch onderwijs. Vorig jaar sprak Helen Bevan als keynote speaker over ‘Disruptive Change’. Bevan is de Chief Transformation Officer van het Britse NHS instituut Horizon. Een job titel die, passend bij de functie, minimaal twee keer per jaar veranderd. Haar doel is om de gezondheidszorg grootschalig en drastisch te veranderen.

Bevan gelooft dat de veranderende, steeds complexer wordende zorg nieuwe dokters vraagt. Veranderingen vinden niet alleen steeds sneller plaats maar ook de macht en mogelijkheden verschuiven naar andere partijen. Ze vertelt over het project Nightscout waar ouders een Doe-het-zelf handleiding hebben geschreven waarmee je een apparaat kunt bouwen dat continu glucosewaarden meet bij kinderen met type 1 diabetes en deze waarden direct doorstuurt naar hun ouders. De ouders waren niet tevreden met de bestaande zorg en apparatuur en hebben volledig buiten de farmacologische industrie om een werkend prototype gebouwd. In de nieuwe zorg staan dokters niet meer aan de top maar werkt iedereen, alle verschillende zorgprofessionals en ‘leken’, samen aan oplossingen voor ultracomplexe zorgvragen.

Samenwerken voor innovatie

Tegelijk steekt Bevan studenten en innovators die vinden dat de zorg te langzaam verandert een hart onder de riem: De macht op basis van hiërarchie verdwijnt uit het ziekenhuis. Volgens Bevan weten studenten het beste hoe de nieuwe zorg vorm moeten krijgen en hoe er met de uitdagingen van deze tijd kan worden omgegaan. Bevan raadt innovators aan om te proberen in contact te komen met gelijkgestemden via sociale media. Ze haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat connecties en een goed netwerk meer macht geven dan een hiërarchische positie. “Veranderingen breng je niet alleen teweeg. Probeer in samenwerking je verandering door te voeren. Schrik niet als je een negatieve reactie krijgt op je baanbrekende idee. No doesn’t mean never.”

Gepassioneerde rebellen

Op de vraag of dit allemaal niet wat radicaal klinkt antwoordt Bevan in een interview: “Yes! Ik ben groot voorstander van radicaal zijn. Radicalen en rebellen zijn mensen die gepassioneerd zijn over bijvoorbeeld het verbeteren van onveilige situaties of slechte patiëntervaringen. Rebellen willen de strijd aangaan met de status quo. Het zijn geen mensen die problemen willen veroorzaken. Sommige organisaties willen dat iedereen gehoorzaam is en altijd netjes meewerkt. Dat zijn prima eigenschappen in een stabiele sector, maar dat geldt niet voor de gezondheidszorg. We hebben rebellen nodig om ons te helpen bij de grote veranderingen die de gezondheidszorg gaat meemaken.”

Een Change Agent neemt initiatief, en wacht niet tot op toestemming maar neemt de leiding in innovatie. Een Change Agent doet wat goed is en neemt verantwoordelijkheid. Een Change Agent ziet mogelijkheden en is een optimist. En het belangrijkste: Een Change Agent werkt samen.