Zorginstelling GGZ Delfland en ontwikkelaar CleVR willen samen Virtual Reality (VR)-toepassingen ontwikkelen om de behandeling van psychische stoornissen breder te kunnen ondersteunen. De twee partijen ondertekenden op 30 april 2018 een langdurige samenwerkingsovereenkomst. GGZ Delfland doet al sinds 2013 mee aan onderzoeken naar de inzet van VR in de geestelijke gezondheidszorg. De innovatieve techniek is een speerpunt van de instelling.

GGZ Delfland en CleVR stellen met de overeenkomst aan het begin te staan van een unieke samenwerking waarbij het streven naar (zorg)innovatie centraal staat. GGZ Delfland biedt CleVR de relevante inhoudelijke kennis van therapieën en een testomgeving. Met het actief inzetten van VR kan GGZ Delfland zorg van (nog) betere kwaliteit en op een efficiëntere manier realiseren.

Eerder dit jaar keurde de Nederlandse Zorgautoriteit een innovatieprestatie goed die GGZ Delfland in samenwerking met CleVR en zorgverzekeraar DSW indiende. Deze honorering maakt het mogelijk om de nieuwe behandelmogelijkheden  met VR gefinancierd te krijgen. Op dit moment heeft GGZ Delfland met alle verzekeraars afspraken gemaakt  om deze nieuwe prestatie te kunnen declareren.

VR-toepassingen veilig vanuit behandelkamer

GGZ Delfland en CleVR, ontwikkelaar van customized VR-systemen, werkten al vaker met succes binnen een consortium aan de ontwikkeling van VR-systemen. Deze toepassingen worden nu gebruikt bij behandelingen van psychische stoornissen zoals psychoses en angststoornissen. Met behulp van virtual reality (VR) wordt een cliënt vanuit de veiligheid van een behandelkamer onder meer ondergedompeld in een specifieke en gesimuleerde situatie om beter om te leren gaan met sociale situaties.

GGZ Delfland en Grip Delfland (onderdeel van GGZ Delfland) zetten al jaren virtual reality in bij behandelingen van verschillende psychiatrische aandoeningen. GGZ Delfland biedt op dit moment de keuze uit een 3D supermarkt,  winkelstraat en café/restaurant. De behandelaar kan daar zestig verschillende virtuele personen laten rondlopen. Binnen enkele maanden komt er een busrit door een stad bij, ontwikkelpartner CleVR werkt op dit moment hard aan deze nieuwe virtuele omgeving.

Verder investeren in VR-innovatie

Vanwege de succesvolle toepassing van VR bij de behandeling van verschillende psychische stoornissen, investeert GGZ Delfland verder in de innovatie van VR. Voorbeelden zijn meer virtuele omgevingen, zoals een huiskamer en een schoolplein. Virtuele karakters worden steeds realistischer gemaakt en er zijn steeds meer handelingen mogelijk. Zo kan er straks bijvoorbeeld afleiding worden toegevoegd in de vorm van harde muziek of een vogel die langs vliegt.

Met VR kunnen ook rollenspellen worden gedaan tijdens de behandeling. Deze worden door cliënten als realistischer ervaren dan de reguliere methodes waarbij ze zich een situatie moeten inbeelden. Daarnaast kunnen cliënten binnenkort een 360° video mee naar huis nemen als huiswerk. Behandelingen worden zo steeds meer divers en kunnen een bredere doelgroep bedienen. Op dit moment worden vooral mensen met een psychotische stoornis of een angststoornis behandeld. Therapeuten verwachten dat VR  straks ook een positief effect kan hebben op de behandeling van depressie en persoonlijkheidsproblematiek.

Deelname aan onderzoeken VR

GGZ Delfland doet sinds 2013 mee aan verschillende onderzoeken naar virtual reality in de geestelijke gezondheidszorg. Daarvoor behandelde de instelling al hoogtevrees en vliegangst met VR. Dit wordt echter sinds 2014 niet meer vergoed en maakt dus geen onderdeel meer uit van het behandelaanbod.

De ggz-instelling ontwikkelt ook VR-toepassingen voor het trainen van personeel. De techniek leent zich volgens de organisatie goed voor het leren omgaan met agressie op de werkvloer en laat daarnaast werknemers kennis maken met de techniek. Bij het ontwikkelen van nieuwe toepassingen wordt veel samengewerkt met andere GGZ-instellingen, zorgverzekeraars en met VR ontwikkelaars. Er zijn meer dan 40 behandelaren van GGZ Delfland en Grip Delfland getraind om te werken met VR, verdeeld over verschillende locaties.

Bron: ICT&health