Elke week stellen wij een zorgvernieuwer vijf scherpe vragen. Door ons te beperken tot die vijf vragen, ‘dwingen’ we de spreker na te denken over de kern van de zaak. Vandaag stellen wij de vragen aan Hilderik van Schaik, huisarts in Vlissingen en adviseur in eHealth-toepassingen bij MijnDokter app.

Vraag 1. Hoe ziet een gemiddelde werkweek er voor jou uit?

Sinds ruim tien jaar is er gewerkt aan een open agenda structuur. Dit betekent dat wij de dag beginnen met een vast patroon en een lege agenda. Wij werken met triage assistenten die vaststellen wie waar en wanneer gezien moet worden. Dit is voor mij als arts maar ook voor de patiënt efficiënt en veilig. Ook is er een vast moment voor overleg met de assistente en voor verwijsbrieven. Sinds enkele jaren werken we met een mobiele app waarmee onze patiënten eenvoudig online een afspraak kunnen maken, een herhaalrecept kunnen regelen of even snel een vraag kunnen stellen. Patiënten waarderen de extra mogelijkheden van contact.

Vraag 2. Van welke digitale innovatie in de zorg ben jij onder de indruk en vind jij dat meer aandacht zou moeten krijgen?

Mijn oog is onlangs gevallen op DokterDichtbij, een initiatief van huisartsenpraktijken in het oosten van Nederland. Hier is o.a. de HAP in Deventer opgenomen. Hiervoor is de app “Moet ik naar de dokter?” gecombineerd met een terugbel-systeem. Dit is heel patiëntvriendelijk en ontlast de assistentes van de post. Daarnaast bevat het de mogelijkheid om heel simpel om te schakelen naar een videoconsult in hoge resolutie zonder haperingen. Echt een no nonsens app!

Vraag 3. Niet elke zorgprofessional staat direct open voor nieuwe digitale innovaties. Hoe denk jij dat dit enthousiasme, wat velen ook wel hebben, kan worden doorgegeven aan hen die nog afwachtend zijn?

Door de ervaringen van gebruikers (zoals ikzelf) zoveel mogelijk te delen. De enige manier om enthousiast te worden is door er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan. Een ‘verkooppraatje’ van een ontwikkelaar of fabrikant werkt vaak averechts. Vraag naar de ervaringen van een gebruiker en ga er eens meekijken.

Vraag 4. Hoe denk jij dat het zorglandschap, en jouw rol hierbinnen, er over 25 jaar uitzien?

Ik verwacht dat dit landschap wezenlijk anders zal zijn. Er zullen veel processen zijn geautomatiseerd / gedigitaliseerd. Daardoor zal de rol van de zorgverlener gaandeweg meer verschuiven naar het begeleiden van deze processen. Zo kan ik me voorstellen dat over 25 jaar een bepaalde diagnose zeer snel kan worden gegeven door middel van big data, en dat ik als huisarts hierbij een juiste duiding en begeleiding zal gaan geven. De menselijke vertaling dus eigenlijk. Daar komt m.i. meer de nadruk op te leggen.

Vraag 5. Wie moeten we volgens jou aan de tand voelen met “Vijf Vragen Aan”?

Herko Wegter, ICT adviseur, is betrokken bij een groot aantal eHealth trajecten en merkt dat er een grote behoefte is aan open standaarden. Hij is een realistische visionair die gaat voor ‘the big picture’ van de gezondheidszorg in Nederland.